Tavaszi fáradtság ellen aktív kikapcsolódás!

2019.03.22.
A tavaszi fáradtság, mely épp a legszebb kora tavaszi napokban tör ránk, nem jelent betegséget, vagy komolyabb egészségügyi problémát – valójában nem más, mint egy alaposan megnehezített átállási periódus télről nyárra. Szóval tehetünk ellene.


A tavaszi nap-éj egyenlőség

Épp az elmúlt 12 óra csillagászati szempontból sem elhanyagolható fontosságú eseménye volt az a pillanat, amikor Földünk egyenlítőjének síkja áthaladt a Nap középpontján. Innentől már rohamosan érezhető lesz, hogy a nappalok hosszabbak lesznek, az éjszakák pedig egyre rövidebbek. Ez egyébként pluszban megdolgoztatja a szervezetet, nem könnyű átállnunk ugyanis egy ilyen radikális változásra, miközben pár héttel ezelőtt még kis túlzással havat lapátoltunk.

A tavaszi nap-éj egyenlőség azonban jó modellje is mindannak, ami a szervezettel történik a tavasz első heteiben. A madarak, az állatok, a növények nagyon könnyen alkalmazkodnak mindehhez. Mi emberek ellenben alaposan megszenvedjük  ezt a tavaszodás dolgot…

Miért vagyunk fáradtak tavasszal?

A választ szervezetünk természetes melatonin és szerotonin háztartásának ingadozásában kell keresnünk, télen ugyanis amikor az éjszakák hosszúak, az idő pedig nem éppen kedvez az embernek, testünk nekilendül a melatonin gyártásnak, amelyet a megnövekedett tavaszi fény hatására folyamatosan csökkent, így nehezítve az egészséges alvást.
Ráadásul március végén az órákat is átállítjuk, ami újabb kihívásként realizálódik.

Figyeljünk a vitamin bevitelre

Tavaszra merülnek ki végleg a szervezet télre felhalmozott vitamin-, és ásványi anyag készletei, így nagyon fontos, hogy odafigyeljünk ezen készletek pótlására (B-vitamin, D-vitamin, C-vitamin, cink, vas).  Fontos, hogy megfelelően kombináljuk kedvenc tavaszi ételeinket, ne csupán faljuk a a friss zöldséget és gyümölcsöt (egyébként ez utóbbi sem elítélendő megoldás). Például jó ötlet a reggeli zabkása mellé közvetlenül fogyasztani a frissen facsart narancslevet, hiszen így a vas segíti a C-vitamin beépülését, és vice versa.

Mozogjunk sokat

Rengeteg olyan vegyület termelődik a szervezetben a mozgás során, amelyek hatására csökken a levertség-, a fáradtság-, a gyengeségérzet. Csontjaink, izomrendszerünk pedig újra felveszi a ritmust a hosszú, viszonylagos renyheség után.
Fitneszteremben is érdemes lehet időzni, de egy kiadós erdei futásnál, vagy túránál (ilyenkor különösen fontos a komoly bemelegítés) aligha van ilyenkor üdítőbb, feltöltőbb mozgásforma. Szerencsénkre idehaza igen gazdag a választék erdőből, hegyből, túraútvonalból, úgyhogy semmi akadálya, hogy végre szervezetünket is átsegítsük a tavaszba.